Jak zarabiać na pisaniu poradników, czyli self-publishing jako pomysł na biznes?

Pisanie książek to nie jest dochodowy interes, oczywiście o ile nie jest się znanym lub kontrowersyjnym pisarzem… albo twórcą niszowych poradników. Te ostatnie sprzedają się jak ciepłe bułeczki, a ich twórcy często mogą liczyć na naprawdę atrakcyjne zarobki, szczególnie jeśli wydają je za własne pieniądze.

Zjawisko to nazywane jest self-publishingiem i stanowi odkrycie ostatniej dekady na rynku wydawniczym. Jak zarabiać na pisaniu poradników?

Do pisania poradników nie trzeba by pisarzem

Choć pisanie poradników wymaga pewnych umiejętności, to wcale nie trzeba do tego być zawodowym pisarzem. Zasadniczo najważniejsza jest wiedza ekspercka na temat poruszanego tematu. To bardzo ważne, bo czytelnik kupuje poradnik nie dla doznań literackich, a dla zdobycia konkretnych umiejętności lub dla poznania odpowiedzi na specyficzne pytania. Większość elementów związanych z samym tekstem, na czele z jego redakcją oraz korektą, można zlecić innym osobom.

Oczywiście ten pomysł na biznes ma sens tylko wtedy, gdy masz jakieś unikalne umiejętności lub wiedzę, które wiele osób chce zdobyć. Zastanów się nad tym, bo czasami dużym popytem cieszą się nietypowe pomysły na poradnik.

Ile można zarobić na pisaniu poradników?

Na pisaniu poradników można zarobić albo nic, albo krocie, albo coś pomiędzy. Zależy to głównie od marketingu oraz znalezienia kanałów sprzedażowych.

Co istotne, koszty w tym biznesie są niskie – w przypadku e-booka jest to właściwie skład i redakcja całości, a książki papierowe dokładają jeszcze koszt druku i przechowywania. Jeśli napiszesz dobry poradnik na pożądany temat, to bez problemu go sprzedasz, a zyski mogą być bardzo wysokie. Szczególnie że e-book będzie je generował w nieskończoność, przynosząc tzw. dochód pasywny.